Biliki Plans to Enter Markets of South Caucasus and Eastern Europe
The company "Biliki" offers the opportunity to sell digital versions of tourist routes. The product helps individuals and legal entities to place and sell their own tours and earn extra income from each tour sold.
Tornike Tsiramua, co-founder of Biliki, told Business Partner that the app helps travelers quickly get the tourist information they want, while also helping the tourism business to easily reach potential customers.
According to Tsiramua, at the moment "Bilik" has the main income from advertising, and in the near future the company will receive funds from the commission from the sales of tours.
"We will receive a commission from each sold tour. This will be our core business model. New functionality will be launched soon. The company plans to enter the international market. One of the first target audiences will be Poland. In addition, we plan to intensify in other countries of the South Caucasus and Eastern Europe, "- said Tornike Tsiramua.
Asked how popular the "Biliki" is in the Georgian market and what impact the pandemic had on the development of the startup company, Tsiramua noted that the monthly usage of the "Biliki" has increased 6 times in the summer. This means that today the company has up to 10,000 active customers.
"The pandemic delayed the plans we had for at least some time. Including negotiations with investors. "Besides, if it were not for the pandemic, the 'Biliki' would have already entered the international market," Tornike Tsiramua said.
According to him, the tourism business is registered in "Biliki", it registers its company and appears on the map. This means that the tourism business can appear for free on the most popular tourist routes in Georgia. At the moment, "Biliki" has about 700 such registered companies. Including hotels, restaurants, wine cellars and so on.
The co-founder of "Biliki" explains that the company plans to make additional investments in development in the near future. The company continues to work actively to mobilize finances, including with venture funds and angel investors. The company is a participant of the TV channel "Shark Tank Georgia" on the First Channel. The founders of the Biliki wanted to raise an investment of Rs 500,000, but were unable to get the sharks interested.
We would like to remind you that the application "Biliki" has been operating on the Georgian market since February 2020.
კომპანია "ბილიკი" ტურისტული მარშრუტების ციფრული ვერსიის გაყიდვის შესაძლებლობას იძლევა. პროდუქტი ეხმარება, ფიზიკურ და იურიდიულ პირებს განათავსონ და გაყიდონ საკუთარი ტურები და მიიღონ დამატებითი შემოსავალი თითოეული გაყიდული ტურიდან.
"ბილიკის" თანადამფუძნებელი თორნიკე ცირამუა „ბიზნესპარტნიორთან“ აცხადებს, რომ აპლიკაცია ეხმარება მოგზაურებს სწრაფად მიიღონ მათთვის სასურველი ტურისტული ინფორმაცია, ამავდროულად ხელს უწყობს ტურისტულ ბიზნესს მარტივად დაუკავშირდნენ პოტენციურ მომხმარებლებს.
როგორც ცირამუა აღნიშნავს, ამ დროისთვის „ბილიკს“ ძირითადი შემოსავალი სარეკლამო მიმართულებიდან აქვს, უახლოეს მომავალში კი კომპანია თანხებს ტურების გაყიდვებიდან შემოსული საკომისიოდან მიიღებს.
“თითოეული გაყიდული ტურიდან ჩვენ საკომისიოს მივიღებთ. ეს იქნება ჩვენი ძირითადი ბიზნეს მოდელი. ახალი ფუნქციონალი სულ მალე ჩაეშვება. კომპანია გეგმავს გავიდეს საერთაშორისო ბაზარზე. ერთ-ერთი პირველი სამიზნე აუდიტორია იქნება პოლონეთი. გარდა ამისა, ვგეგმავთ გააქტიურებას სამხრეთ კავკასიის და აღმოსავლეთ ევროპის სხვა ქვეყნებში,“ - აცხადებს თორნიკე ცირამუა.
კითხვაზე, რამდენად მოთხოვნადია „ბილიკი“ საქართველოს ბაზარზე და რა გავლენა ჰქონდა პანდემიას სტარტაპ კომპანიის განვითარებაზე, ცირამუა აღნიშნავს, რომ ზაფხულში „ბილიკის“ ყოველთვიური გამოყენება 6-ჯერ გაიზარდა. ეს კი ნიშნავს იმას, რომ დღეს კომპანიას 10 000-მდე აქტიური მომხმარებელი ჰყავს.
„პანდემიამ მინიმუმ გარკვეული დროით გადადო ის გეგმები რაც გვქონდა. მათ შორის მოლაპარაკებები ინვესტორებთან. გარდა ამისა, რომ არა პანდემია, „ბილიკი“ საერთაშორისო ბაზარზე უკვე გასული იქნებოდა,“ - აცხადებს თორნიკე ცირამუა.
მისი განცხადებით, „ბილიკში“ ტურისტული ბიზნესი რეგისტრირდება, თავის კომპანიას არეგისტრირებს და რუკაზე ჩნდება. ეს კი იმას ნიშნავს, რომ ტურისტულ ბიზნესს შეუძლია სრულიად უფასოდ გამოჩნდეს საქართველოში არსებულ ყველაზე პოპულარულ ტურისტულ მარშუტებზე. ამ დროისთვის „ბილიკს“ 700-მდე რეგისტრირებული ასეთი კომპანია ჰყავს. მათ შორის, სასტუმროები, რესტორნები, ღვინის მარნები და ასე შემდეგ.
„ბილიკის“ თანადამფუძნებელი განმარტავს, რომ უახლოეს მომავალში კომპანია განვითარებაში დამატებითი ინვესტიციის აღებას გეგმავს. ფინანსების მობილიზებისთვის კი კომპანია აქტიურ რეჟიმში აგრძელებს მუშაობას, მათ შორის ვენჩურულ ფონდებთან და ენჯელ ინვესტორებთან. კომპანია "პირველი არხის" სატელევიზიო შოუ "შარქ თენქ საქართველოს" მონაწილეა. ბილიკის დამფუძნებელებს 500 000 ლარიანი ინვესტიციის მოპოვება სურდათ, თუმცა ვერ შეძლეს შარქების დაინტერესება.
შეგახსენებთ, აპლიკაცია „ბილიკი“ საქართველოს ბაზარზე 2020 წლის თებერვლიდან ოპერირებს.